L’historiador
Ferran Garcia-Oliver, en la seua biografia d’Ausias March argumenta que el nom
del poeta és una paraula plana i per tant no cal accentuar-la, i així ho fem
nosaltres. Però el nostre motiu és oferir-vos el fragment d’un capítol d’aquella
biografia, que fa una descripció molt interessant de la ciutat de València a l’època
del poeta:
“Ser habitant de València significa
fonamentalment pagar algunes taxes comunitàries i beneficiar-se’n dels seus
privilegis. Ausias Marc continua conservant l’alberg de Gandia, on regressa amb
certa assiduïtat, cal també refugiar-se al primer rumor a València de contagi
d’aquell “aire molt pestilent portant al món una plaga mortal” com es refereix
en els seus versos.
València
creix sobretot gràcies a la vinguda de milers de forasters, convençuts que hi
trobaran les oportunitats laborals i la fortuna que fins ara la vida els ha
negat. No són pocs els que ho aconsegueixen, però molts també els que no
arribaran ni a ensumar-hi l’èxit que somiaven, i de nou hauran de plantejar-se
el dilema de la marginació o el camí cap a un nou horitzó. Els aproximats
40.000 habitants censats, més un nombre que de llarg deu superar el 10% de
pobres són massa per a les disponibilitats urbanes. A pesar de l’expansió del
mercat de treball, aquest presenta limitacions objectives per absorbir, en
efecte, no sols els residents sinó els que dia a dia entren a la ciutat només
s’obrin els portals de la muralla en rompre l’alba: bracers, rodamóns, joglars,
soldats, prostitutes, tafurs, venedors de remeis, predicadors dubtosos, un
boldró de lladres, joves sense ofici ni benefici, pelegrins, cecs i esguerrats
que disputen als mendicants locals les almoines i una nit de llit als hospitals
del municipi; en fi una caterva de gentussa vagarina.
Aquest
món situat als marges del treball provoca innombrables problemes d’ordre
públic. La criminalitat cova en els purulents barris perifèrics, especialment
cap al bordell, on es multipliquen les tavernes i els hostals que acullen,
sovint sota l’efecte de la ingestió de vinasses infectes, meuques reconegudes i
clandestines, els alcavots que les menen, especialistes dels jocs de naips i
daus prohibits i professionals reincidents del furt que atempten contra la
propietat privada. A les nits, després del “seny del lladre”, els carrers es
fan perillosos i les persones de bé es recullen.
D’entre
els recent vinguts n’hi ha que els somriu la sort i entren al servei d’alguna
casa poderosa. A banda del menjar i el dormir, poden guanyar-se una bona
remuneració a canvi, això si, de defensar si cal els amos que els lloguen. Per
a tal menester més que res han estat “afermats” per uns llinatges escindits en
bàndols, que traslladen al carrer les seues diferències. Les baralles de
vegades arriben al paroxisme. Encara que ja han passat els anys més durs de
l’enfrontament entre els Centelles i els Vilaragut, les turbulències continuen
agitant València sencera. El tarannà violent de la noblesa s’encomana als
oficis, penetra dins els convents masculins i femenins i, en conjuntures de fam
o d’exaltació espiritual, deriva en avalots incontrolables, com el que arrasa
la moreria el dia del Corpus de 1455, al crit de “facen-se cristians los moros,
o muiren”.
No
cal dir que hi ha el rostre lluminós de València, la de “places, carrers e
delitables horts”. És el que ha perdurat i ha permès encunyar les expressions
complaents de l’esplendor del XV i del segle d’or de les lletres vernacles. La
jovialitat de la metròpoli que acull riuades d’immigrants es palesa en
l’eufòria constructora: les muralles amb les Torres de Quart, la capella dels
Reis de Sant Domènec, el convent de la Trinitat, nombrosos palaus de sòbria i
elegant factura gòtica. És la València dels mercaders triomfants. Compten per a
l’èxit, amb una agricultura d’exportació –sucre, safrà, pansa, oli, plantes
tintòries, arròs, vins de qualitat- i amb una indústria de draps de llana de
mitjana qualitat i preus mòdics bastant competitiva. I capitals, és clar, per
moure els pesants engranatges d’una economia estretament connectada, a través
del seu port, amb les places més importants de la Mediterrània i els mercats
capdavanters d’Europa occidental.
Si
bé és cert que un ampli sector de la població passa gana, i subsisteix gràcies
al sistema assistencial de la ciutat i a la caritat privada, a València es viu
molt bé. El patriciat local, integrat pels prohoms dels negocis mercantils i
l’aristocràcia de sang, tenen totes les necessitats cobertes i primer de tot
les alimentàries, que al món medieval ja és prou com per distingir el ric del
pobre. Quan conviden a una festa, els “ministrers” hi toquen animades peces de
ball i amables cançons d’amor, A les seues taules se serveixen exquisides
viandes, vins excel·lents, postres de fantasia; decoren els palaus que habiten
amb taules que representen escenes edificants de la Bíblia, tapissos, mobles de
marqueteria, taulellets de Manises i Paterna, i, no cal dir-ho, es vesteixen
amb luxoses peces de drap toscanes, flamenques i orientals, com paons fets per
a l’admiració. La València feliç sembla que se li esmuny a Ausias Marc, Si bé
es mira, en els seus versos no ha deixat traça de l’eufòria contemporània. Marc
pressent com a moralista allò que ara els historiadors sabem, que tal eufòria
descansava sobre uns pressupòsits febles. València, tot el país en realitat, és
feliç i pecador. En tant que cristià, en un grau precari de professió, Marc
se’n fa cabal. El desassossec de la consciència llavors s’afegeix a la fortuna
imprevisible per exacerbar la insatisfacció íntima ¿La temperatura libidinosa
de la ciutat, les usures prohibides, l’orgull irruent dels poderosos, no mouen
al capdavall la ira de Déu i el càstig en forma de desgràcies i catàstrofes
naturals?”