L’AMBAIXADOR VICH
Suposat retrat de l'Ambaixador |
Jeroni Vich va ser ambaixador a Roma del rei Ferran el
Catòlic des del 1506, i més tard de l'emperador Carles V, fins al seu retorn a
València el 1521. A la seua arribada va fer renovar el seu palau, que embellí
amb novetats dutes d'Itàlia.
No va ser l'únic membre de la família vinculat a Roma, el
seu germà Guillem Ramón (València, cap a 1460 - Roma, 1525), arribà a ser
cardenal de Sant Marcelo i com a tal va residir a Roma fins a la seua mort. La
presència dels dos germans entre Roma i València durant més de 20 anys, i
probablement els seus interessos artístics comuns, va propiciar l’adquisició i
arribada a la ciutat de peces d’art renaixentista, com quatre pintures de
Sebastiano del Piombo, que exerciren gran influència en l’estil d’alguns pintors
del moment, sobretot en Vicent Macip i en el seu fill Joan de Joanes, molt més
receptiu a les novetats del moment, o en Francesc Ribalta, que va copiar-ne
algunes uns cent anys més tard.
L'ambaixador arribà al Grau de València en plena Germania, el
21 de juny del 1521, allí va ser rebut per Rodrigo de Mendoza, primer Marqués
de Cenete, pel governador Jeroni Cavanilles, el qual també havia estat
ambaixador de Ferran el Catòlic a París, i pels jurats de la ciutat.
Potser que en aquells moments les Germanies feren de
València una ciutat insegura i per açò no va residir a la seua casa del carrer
dels Solers (actualment de l'Ambaixador Vich).
Probablement l'ambaixador esperà fins a l'acabament dels fets de
les Germanies per a modernitzar la seua antiga casona gòtica, principalment amb
una nova portada i un pati fets a la moda italiana del renaixement; una
remodelació acabada cap a l’any 1527.
El pati va ser fet amb marbre blanc de Carrara i d'acord
amb el gust italià del moment. Estava compost per huit elegants columnes i
quatre més, dobles, situades en els angles, totes d'estil corinti amb capitells finament treballats i dissenys diferents; les columnes suportaven tres arcs als laterals
i un arc entre llindes en els dos frontals, amb uns medallons o motllures
circulars en els espais sobre les llindes i les columnes. La combinació d’un
arc entre dues llindes, coneguda com a serliana, per l'arquitecte Sebastiano
Serlio, no tenia cap precedent en l'arquitectura peninsular de l'època.
Les finestres de la planta noble van mantindre la tradició
gòtica valenciana, amb arquets de llinda lobulats i fina columneta central,
però van ser rematades amb frontons renaixentistes. Aquest tipus de finestra,
que es pot anomenar finestra coronella a la romana, només es donà a l'àmbit
valencià; el seu origen és el palau comtal d'Oliva, renovat per Serafí de
Centelles a principis del segle XVI, i derrocat en el XX, quan ja havia
corregut la mateixa sort el palau de l'ambaixador, venut pel seu hereu i propietari,
el baró de Llaurí i després fet enderrocar l’any 1859 argumentant el seu estat
ruïnós.
AVENTURES DELS SEUS MARBRES
Els avatars de les peces de la portada i del pati evidencien
els daltabaixos de la societat valenciana en la conservació del seu patrimoni
històric i artístic. La portada renaixentista desaparegué sense deixar rastre, però
gràcies a una intervenció de la Reial Acadèmia de Belles Arts de San Carlos es
van salvar “in extremis” les peces de marbre de Gènova del pati, que van ser
desmuntades i traslladades en bona part a l'antic Convent del Carme, llavors
seu del Museu de Belles Arts. Una part d’aquests marbres va ser reutilitzada
per l'arquitecte Sebastián Monleón en la construcció de la Casa Oliag, a la
plaça de Tetuan, un immoble també desaparegut, del qual només es conserva la seua
façana.
L'any 1860 l'arquitecte Salvador Escrig va situar sis de les columnes
en el vestíbul del Museu de Belles Arts, que continuava a l’antic Convent del
Carme. L'any 1908 els arquitectes Luis Ferreres i Salvador Almenar van dotar el
Museu de noves sales d'exhibició, i amb aquest motiu van acoblar columnes, arcs
i altres peces dels marbres del pati, trencant les parts necessàries per a
acomodar-les entre els contraforts i espais de l'antic refetor i una petita
capella del convent, que també van ser mutilats per a l'eclèctic muntatge dels
elements renaixentistes dins dels espais gòtics. Aquesta dura intervenció va
ser inaugurada pomposament per Alfonso XIII el 1910.
El muntatge al Carme |
Quan l’any 1946 el Museu de Belles Arts va ser traslladat on
ara es troba, els marbres que no havien estat reutilitzats i encara es
conservaven van ser dipositats al jardí exterior del museu, al costat del jardí
dels Vivers, i allí restaren, oblidats.
LA RECUPERACIÓ DEL PATI
La decidida obstinació de Fernando Benito Doménech, que va
ser director del Museu de Belles Arts, impulsà la recuperació museogràfica del
pati, encara que hagué de superar més d'un obstacle per a dur-la a terme. Quan
va ser decidida la reconstrucció es recuperaren els marbres abandonats al jardí
del museu i els procedents de la intervenció de l’antic museu del Carme, que
van ser desmuntats per a poder recomposar-lo.
José Fornés, 1801 |
Pascual Sanz, 1909 |
Cecilio Pizarro, 1860 |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada