La Capella de la Resurrecció de
la Catedral de València, popularment coneguda com la Coveta, és una bella
mostra d’arquitectura renaixentista, o a la romana, com es deia al segle XVI,
situada al centre de la girola, en la part posterior de l'altar major, sota l'altar
del Corpus, o Sagrari.
Ocupa un reduït espai a nivell
inferior de la resta, i és tan menuda que va ser ampliada mitjançant un
magnífic pòrtic fet amb alabastre de les pedreres de Picassent, que sobresurt,
adaptat a la forma poligonal de la girola. Està articulat amb tres arcs, els
laterals de mig punt disposats obliquament a causa del traçat de la planta, i
el central rebaixat i més ample, amb clau de fulla d'acant. Els arcs descansen
en pilars amb columnes adossades, amb capitells compostos i basaments, que
sostenen un entaulament decorat, rematat per una balustrada, amb quatre pilars que
continuen els inferiors i suporten només dues de les quatre figures exemptes que
hi hagué, les de Sant Josep i la Mare de Déu.
Tot està decorat amb un exuberant
llenguatge clàssic, motius verticals a
candelieri en les pilastres, amb àguiles, pitxers, querubins, brots
vegetals, garlandes, florals i de fruits. Als arcs laterals, motlures perlades, rosasses en l’intradós i àguiles i
garlandes fruiteres als carcanyols, o buits entre els laterals. El central té al
mateix espai unes rosasses.
Les columnes s'adornen amb cintes
anulars en el terç inferior i elegants llaçades en el superior. Els capitells
laterals, d'ordre compost, s'enriqueixen amb alguns fruits, mentre que els
centrals presenten vasos o pitxers de línies clàssiques entre la vegetació.
A l'interior hi ha l'altar, amb
un arc rebaixat sobre pilastres que segueix la mateixa disposició del central
del pòrtic i acull un sepulcre inferior –amb làpida llisa de marbre– i sobre
aquest un relleu d’alabastre compost de diverses peces assemblades, treballat
amb totes les tècniques escultòriques, des de l'alt relleu, que quasi arriba a
la figura exempta, passant per una disminució progressiva fins arribar al
subtil baix relleu del fons paisatgístic.
Representa la resurrecció de
Crist i altres temes relacionats. La composició s'estructura a partir d'un
sarcòfag central rectangular del qual ix, en alt relleu quasi exempt, la figura
de Crist ressucitat parcialment cobert per la mortalla; l’acompanyen i envolten
àngels i querubins; sobre un d’aquests recolza la ma dreta, amb l’esquerra,
perduda, duia l’estendard de la resurrecció també perdut. A la part superior de
la seua esquerra, les tres Maries, més menudes i en baix relleu per a produir
la sensació de llunyania, davallen cap al sepulcre, que trobaran buit; per sota
d’elles, un cap de vell mirant en direcció contaria potser representa sant Pere
en el moment de descobrir també la tomba buida; a la part superior oposada
podem veure en baix relleu el llunyà Calvari, amb la creu de Crist més gran.
Fins a cinc soldats, figures de clara influència italiana, guardaven el sepulcre;
un d’ells, amb llança, assenyala el Crist, tot informant del fet un sacerdot de
l’antiga llei que té al davant; dels altres quatre, un és davant el sepulcre,
mig adormit, i la resta expressa, en actituds diferents, la seua reacció davant
el miracle.
Aquesta magnífica obra es
considerava anònima i va ser objecte d’especulacions, tant pel que fa a la seua
data com a l’autor. Va ser atribuïda a diversos artistes del renaixement, i
fins i tot es relacionava amb artistes italians i amb els papes Borja, fins que
l’any 1998, Josep Martínez Rondan donà a conéixer uns documents que havia
trobat a l’Arxiu del Fons Notarial del Reial Col·legi Seminari de Corpus
Christi (també conegut con el Patriarca), que fixaren la data i l’autor del relleu
de la Resurrecció.
Gaspar Eximeno, membre d’una
dinastia de notaris, que fou escrivà de la Sala, Jurats i Consell de la ciutat
de València, va fer el seu darrer testament el 18 de juny del 1530, en ell
establia: “Elegesc sepultura aprés ma fi ésser feta al meu cos, en la insigne
Seu de València, en lo vas de la meua capella que jo ara, per concessió a mi
feta del molt reverent capítol e senyors canonges, he fet e construït davall lo
altar del Corpus Domini”
Més tard, el 15 de gener del 1535,
Baltasar Eximeno de Baiona i Abdó i Senén Eximeno de Baiona, hereus de Gaspar
Eximeno, contractaren amb l’escultor Gregorio de Biguerny: “un retaule de pedra
d’alabastre amb la Història e Misteri de la Resurrecció de Nostre Senyor Déu
Jesucrist, d’amplària e altària del buit que està ja cavat en la paret de dita
capella sobre lo altar, lo qual buit està guarnit d’alabastre, en lo qual
retaule ha de fer de bulto lo sepulcre, lo Jesús, les guardes, àngels i altres
personatges juxt a lo designi per aquell donat a l’honorable en Bernat Joan
Setina, argenter”
Gregorio de Biguerny, o Gregorio
Pardo de Biguerny, l’autor del relleu de la Resurrecció, va nàixer a Burgos el
1513, era fill de l’escultor borgonyó Philip de Biguerny, casat i domiciliat a
Burgos. Gregorio aprengué l’art amb son pare, i també amb Damià Forment, amb el
qual es conserva un contracte. Cap la possibilitat que aquest l’enviés a
València per a fer el retaule de la Resurrecció.
ELS AUTORS DE LA CAPELLA
Una vegada establert l’autor del
relleu de la Resurrecció per Josep Martínez Rondan l’any 1998, Reyes Candela
Garrigós publicà l’any 2012 un altre document que acredita els autors de la
capella i el pòrtic; és un contracte datat el 4 de juny del 1529 entre l’encara
viu Gaspar Eximeno i els mestres Baptiste Corbera, Lluís Munyos i un enigmàtic
Yagnes: “sobre la Capella fahedora en la Seu de valencia davall lo altar del
Corpus a les spatles de laltar major” pel qual: “los dits tres mestres se
obliguen aixi en les mans com en la pedra de obrar y a acabar ab tota perfectio
la dita capella segon lo designi fer per mestre bernat Cetina argenter de la
seu i lo dit mestre lois munyos”
Potser el Lluís Munyos del
contracte va ser fill d’un altre Lluís, un hàbil tallista en fusta que participà
en les primeres obres renaixentistes de València, com l'orgue de la catedral
(1510-1513) o els motlles per als algeps de la Capella de Tots els Sants en la
Cartoixa de Portaceli (1510), era nét d’Agustí Munyos, mestre d'obres municipal.
Aquest Lluís Munyos més jove signà, al setembre del 1524, un conveni de col·laboració per cinc anys en el taller
del prestigiós escultor valencià Damià Forment, actiu en aqueixos anys a
Saragossa i després a Tarragona, i pogué participar en l’obra de la capella al
seu retorn a València el 1529.
Joan Baptista Corbera va ser fill
de Joan Corbera, lapicida, un dels grans mestres de la segona meitat del segle
XV; col·laborador de Pere Compte, a qui va succeir després de la seua mort en
gran part de les obres en les quals aquell estava treballant, com la Llotja, la
Catedral, el palau de la Generalitat, o el palau dels Borja, seu actual de les
Corts Valencianes.
Pel que fa al mestre Jagnes,
picapedrer, Reyes Candela Garrigós apunta la possibilitat –amb reserves– que
podria tractar-se del pintor Hernando Yáñez de la Almedina, format a l'entorn
de Leonardo da Vinci, que col·laborà amb el pare de Lluís en la construcció de
l'orgue de la Seu i en la capella de Tots els Sants de la Cartoixa de Portaceli.
Bernart Joan Cetina, mestre
argenter de la Seu, intervé en aquest document en dues ocasions, com a
testimoni presencial del primer abonament, a l'inici del contracte, i se'l
cita, al costat de Lluis Munyos, com els responsables de l'obra: “segons lo
designi fer per mestre Bernat Cetina argenter de la seu i el dit mestre Lois
Munyos” Açò confirma la col·laboració entre els diferents oficis en la direcció
i execució dels projectes, i suggereix que, possiblement, les traces i el
disseny de l'obra era una col·laboració entre l’argenter i Lluís Munyos. Cal considerar
que Bernat Cetina també estigué implicat en el posterior contracte per a fer el
relleu de la Resurrecció, potser actuà com a dipositari del
disseny o supervisor de l’execució per Gregorio de Biguerny: “juxt a lo designi
per aquell donat a l’honorable en Bernat Joan Setina, argenter”
Sant Vicent Màrtir, diaca del
bisbe de Saragossa Sant Valeri, va ser martiritzat i soterrat a València durant
la persecució de l'emperador Dioclecià l'any 304. El seu culte es va difondre
amb rapidesa per l'Església del moment i va ser tingut com un dels sants més importants.
És el sant patró de la nostra ciutat, i malgrat que actualment no hi ha certesa
d’on anaren a parar les seues restes, nosaltres encara conservem alguns llocs
considerats històrics del seu martiri.
Els lisboetes conten la seua història:
L’any 780, alguns valencians, fugint de la invasió musulmana, volgueren
traslladar per mar el cos del sant, però una tempesta els va fer aterrar a
l’ara conegut com a cap de Sant Vicent. Passats alguns segles, el 1148, el rei
de Portugal trobà les restes del sant, soterrades on hi havia un estol de corbs, i les traslladà per mar a Lisboa. Els corbs les acompanyaren en el viatge. Sant
Vicent també és el sant patró de Lisboa, i l’escut de la ciutat és un vaixell
amb dos corbs.
A València, igualment, un d’aquests animals
protegí el cadàver del sant de les feristeles. Nosaltres també contem la nostra
història: Cap a l'any 1104, un bisbe de València anà en pelegrinatge
a Terra Santa i es va endur com a protecció la relíquia del braç esquerre
momificat de Sant Vicent. Però el prelat va morir sobtadament a Bari (Itàlia), i
allí restà la relíquia, que va anar transmetent-se fins que arribà a ser
possessió del senyor Pietro Zampieri, de Vigonovo (Venècia), aquest va donar-la
a la Catedral l'any 1970, juntament amb el seu reliquiari de bronze, d'estil
venecià, que ara podem veure dipositat a aquesta capella.
La imatge de la Mare de Déu del
Cor o de la Cadira, està situada a la Girola sobre un pedestal de marbre,
justament davant de la Capella de la Resurrecció, entre les del Crist del Perdó
o de la Bona Mort i la de Sant Jaume.
És de pedra d’alabastre policromat, el mateix material de la capella de la Resurrecció i de la «pedra de llum» dels finestrals gòtics. Està datada cap a la segona part del segle XV i atribuïda a l'escultor i orfebre Joan de Castellnou, que va fer una corona per a la mare i uns rajos de llum per al fill, de coure sobredaurat amb incrustacions d’argent, perles i altres, però el 1631 van ser substituïts per uns altres, costejats per Francisca Atabuix, que també es van perdre.
El cor estava en el centre de la
nau mirant cap a l’altar major, i tenia una porta gòtica d’entrada per la part
posterior o reracor, que mirava cap a la
porta principal. Com va ser col·locada sobre aquesta porta, rebé el nom de Mare
de Déu del Cor.
A partir del 1777 va ser substituït
tot el cor per un altre d’estil
neoclàssic. El reracor gòtic es tornà a muntar a l’antiga aula capitular,
avui capella del Sant Calze, però la mare de Déu continuà sobre la nova porta,
encara que amb un tron, o cadira, feta per l'escultor Juan Navarro durant els
anys 1778 i 1779, que és la de fusta decorada amb or que encara conserva i també
li dóna nom.
Més tard. El 1940, el cor central
es va traslladar al presbiteri, i la Mare de Déu va ser situada on ara es troba.
Algunes dones embarassades
practiquen una tradició moderna, iniciada el passat segle XX que consisteix a fer
nou voltes a la Catedral, una per cada mes de gestació, i ara alguns també la coneixen com la Mare de Déu del Bon Part.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada