GJERGJ KASTRIOTI, SKANDERBEG
(Gjergj Kastrioti,
senyor de Krujë (Krujë, Albània, 6-5-1405 / Lezhë, Albània 17-1-1468)
Des de mitjans del segle XIV, el territori d’Albània es
trobava dividit entre diferents senyors feudals locals, i era cobejat pels
turcs otomans.
Gjon Kastrioti, un il·lustre senyor regional, casat amb la
princesa sèrbia Voisava, havia fundat el Principat de Kastrioti, situat en la
part central d’Albània, la seua capital era Krujë, on nasqué Gjergj (Jordi) el
1405. Quan aquest tenia 10 anys, son pare, obligat per les circumstàncies,
hagué d’enviar-lo a la cort otomana com a hostatge en garantia de la seua
submissió als turcs. El seu fill es va convertir a l’islam i passà a l’exèrcit.
A causa de les seues victòries militars els otomans l’anomenaren İskender Bey (príncep
Alexandre).
Després d’haver lluitat contra un altre gran militar, el
famós hongarés Janos Hunyadi, els turcs li atorgaren el 1440 la titularitat del
districte de Dibra, des del qual es controlaven Albània i Macedònia. Durant aquest
mandat mantingué bones relacions amb Venècia i Ragusa, també establí amistats amb diverses
famílies nobles locals; tot açò va propiciar-li un canvi radical. Malgrat els
seus vint anys al servei del Sultà, en plena batalla abandonà els otomans amb
el seu nebot i 300 albanesos lleials, recuperà Krujë, el seu patrimoni patern, es reconvertí
al cristianisme i convocà la Lliga de Lehzë entre els senyors albanesos; entre aquests
hi havia Gjergj Arianit Komneni, amb la filla del qual, Andronika, va casar-se
el 1451.
Des del 1443 els albanesos van infligir, sota el lideratge
d’Skanderbeg i durant uns 25 anys, severes i constants derrotes a les tropes
otomanes. Aleshores els turcs li canviaren el seu antic nom per Hain İskender (Traïdor
Alexandre). Esdevingué comandant en cap de l’exèrcit de la creuada del papa
Pius II, i el papa valencià Calixte III en algun moment el va fer el seu
representant, a més de concedir-li el títol honorífic d’Athleta Christi (Campió
de Crist).
Per tal de mantenir la seua resistència contra els turcs, Skanderbeg
i la resta de senyors feudals albanesos van signar el Tractat de Gaeta el 26 de
març del 1451, en el qual reconeixien la sobirania de Alfons V el Magnànim
sobre el seu país a canvi d’ajuda militar i el respecte dels seus privilegis.
L’abril del 1452, Ramon d’Ortafà arribà com a virrei a Croia, l’actual Krujë,
centre de la resistència contra els turcs. Albània es mantindria sota
influència catalana fins a l’any 1467. El nostre personatge figura als
documents de l’Arxiu de la Corona d’Aragó com Jordi Castriota o Escanderbeg.
El 17 de gener del 1468 Skanderbeg va morir de malària. Finalment,
el 1478, després d’altres deu anys de resistència, els turcs van assetjar Krugë
per quarta vegada, van rendir-la per fam i sense acomplir el seu tracte,
mataren els homes i esclavitzaren les dones i els xiquets. La resistència albanesa
va continuar de forma esporàdica fins cap al 1500, quan els turcs van
aconseguir annexionar-la a l’Imperi Otomà, on va romandre fins a l’any 1912.
Skanderbeg va ser un mite i un model per a tota l’Europa
cristiana, serví de base i inspiració per a moltes obres, per exemple, al
Tirant lo Blanc de Joanot Martorell, quan el comte ermità Guillem de Varoic –que
era son pare- ensinistra el jove bretó sobre els principis doctrinals i morals de
la cavalleria, li parla dels millors cavallers del món, els artúrics Lancelot
del Llac, Perceval o Galaàs, i els contemporanis, com el cavaller Muntanyanegra,
el qual no és altre que Skanderbeg. Al teatre castellà del segle XVII es va
cultivar el “género escanderbesco”, amb obres com El Jenízaro de Albania; El príncipe
esclavo; El príncipe Escanderbey o El gran Jorge Escanderbega; algunes atribuïdes
a Vélez de Guevara. També escriviren sobre ell Ronsard, Marlowe, Voltaire,
George Lillo, Byron, i altres autors europeus; Músics com Antonio Vivaldi o
François Francoeur li dedicaren óperes.
Albània considera Skanderbeg el seu heroi nacional per haver
frenat les escomeses del totpoderós Imperi Otomà, fins i tot ha fet seua la
simbologia d’aquest, en el nom actual del país, Shqipëria (Terra de les àguiles en albanés) derivat del gentilici del seu moment shqipëtar, adoptat
a partir de la rebel·lió contra els turcs que substituí l’antic d’Arbër o
Arbën, i també en la bandera, amb l'àguila
imperial bicèfala dels romans d'Orient, usada per Skanderbeg. (Albània és un derivat del llatí, que fa
referència a les seues altes muntanyes, blanquejades per la neu).
DONIKA KASTRIOTI, SKANDERBEGA
Després del Tractat de Gaeta amb Alfons V el Magnànim del
1451, Skanderbeg va casar-se amb Andronika Donika (1428 / 1505/6), descendent
de les famílies albaneses Arianiti i Muzaka. L’únic fill del matrimoni, Gjon
Kastrioti II, es casà amb Irene Branković Palaiologina, filla de Lazar
Branković, Dèspota de Sèrbia.
Morts Skanderbeg i Alfons V, amb Albània en poder dels
turcs, Ferrante I de Nàpols, fill del Magnànim, agraït
per l’ajuda prestada per Skanderbeg contra l’invasor de Nàpols Joan d’Anjou i en
compliment del Tractat de Gaeta, concedí terres i títols al seu únic fill Gjon (Joan)
i la seua família, que abandonaren Albània, i van ser coneguts a Nàpols com els
Castriota. També va acollir uns 20.000 albanesos fugits dels otomans, els
descendents dels quals, actualment uns 100.000, són coneguts com a arberesh
(nom amb què es coneixíen aleshores els albanesos), perquè encara conserven el
seu idioma, tradicions i costums del segle XV, època dels primers documents
escrits en llengua albanesa i alfabet ciríl·lic.
El rei Ferrante I de Nàpols s’havia casat, per segona
vegada, el 14 de setembre del 1477 amb Joana d’Aragó, germana de Ferran el Catòlic,
en una fastuosa cerimònia amb participació, com a legat papal, del cardenal de
València Roderic de Borja, el futur papa Alexandre VI. Quan els Kastrioti van
haver de fugir d’Albània a Nàpols, Donika Kastrioti, la viuda d’Skanderbeg va
ser dama de la cort de la reina Joana, ben aviat esdevingué la seua amiga més íntima
i confident, fins al punt que va residir juntament amb ella al Castel Nuovo, on
la reina vivia envoltada d’una cort galant i fastuosa.
El 1494
morí Ferrante I, i el succeí el seu fill Alfons II, que abdicà el 1495 a favor
del seu fill, conegut com Ferrantino, el qual casà amb la seu tia Joana, filla
de Joana d’Aragó i Ferrante, però a les acaballes de l’any següent també morí
Ferrantino. En poc de temps enviudaren mare i filla. Des que van enviudar, les
dues signaven com “la trista reina”.
Joana intentà casar la seua filla amb Frederic, el nou rei de
Nàpols però aquest s’inclinava cap als francesos, i amb l’excusa de veure el seu
germà, Joana abandonà Nàpols el 7 de setembre del 1499, acompanyada de la seua
filla i de membres de la seua cort, entre ells Donika Kastrioti, aleshores coneguda
com a Joanota Castriota o Escanderbega, que vingué acompanyada del seu net
Alonso Castriota. En arribar a València les dues reines vídues, la filla s’aposentà
ací i la mare continuà fins a Granada, on hi havia la cort castellana.
Ferran el Catòlic, coneixedor del talent polític de la seua
germana, la va nomenar, el 27 de maig de 1501, per a la lloctinença general
dels regnes de la Corona d'Aragó i aquesta s’establí a València, juntament amb
la filla. Va exercir el càrrec fins a la seua tornada a Nàpols, el l4 de
setembre del 1506, quan mare i filla embarcaren a Barcelona acompanyant Ferran
el Catòlic i Germana de Foix, esdevinguts, per conquista, els nous reis de
Nàpols. Aquest viatge de tornada ja no el van fer ni Joanota Castriota ni el
seu net, perquè havien mort a València i estaven soterrats al Monestir de la
Trinitat.
Les reines vídues van viure a l’antic palau de Castel
Capuano, com a germana i neboda del rei de Nàpols, envoltades, com sempre,
d’una magnífica Cort i administrant les seues moltes propietats en el regne de
Nàpols, on la reina vídua continuà prestant serveis al seu germà. Joana d’Aragó
morí a Nàpols el 1517.
RECORDS DELS CASTRIOTES AL MONESTIR DE LA TRINITAT
Entre 1695 i 1700, sota l'estructura original gòtica que va
quedar intacta, l'església del monestir va ser revestida amb decoració d'estil
barroc a base de medallons adornats amb fullatges i angelets de guix, sobre
noves voltes de maó, de mig canó en la nau i molt rebaixades en les capelles laterals,
per a donar cabuda a unes tribunes que tenen accés des del cor alt. Aquestes
obres i altres posteriors, alteraren la situació original dels records que
comentarem.
La tomba d’Alonso Castriota
Alonso Castriota, el net de Skanderbeg i Joanota Castriota o
Escanderbega, no arribava als quinze anys quan vingué a València. Un dia que
passejava per la nostra ciutat muntat sobre una mula, va passar, potser
inadvertidament, entremig d'uns homes que s’acoltellaven i per dissort va rebre
una estocada, de la qual va morir en poques hores. Era l’any 1503, i es diu que
amb aquest jove cavaller es va acabar el llinatge masculí directe del Gran
Castriota Skanderbeg.
Va ser soterrat en un túmul de marbre adossat a la paret del
cor baix, al costat de l'evangeli, sobre unes columnetes de marbre, segons
Escolano. L’any 1900 es va desmuntar el seu sepulcre, però es va conservar una
làpida amb aquesta inscripció: AQUI YACE ALFONSO, HIJO DEL FAMOSO GEORGIO ESCANDERBEGA REY DE
ALBANIA, AZOTE DE LOS TURCOS, Y MURO INEXPUGNABLE DE LA CHRISTIANDAD, A QUIEN
LLAMARON LOS TURCOS SCARDARBERCH Y A QUIEN POR SU DESCENDENCIA, VALOR Y MAGNITUD
DE ANIMO LE COMPARARON AL REY ALEXANDRO DE MACEDONIA. MURIO DE EDAD DE XV AÑOS,
EN ESTA CIUDAD DE VALENCIA, AÑO 1503.
Per l’idioma, el tipus de lletra i la confusió de parentiu,
sembla que va ser feta en època posterior. Actualment es pot veure en un racó,
a nivell de terra, de l’actual capella del Sant Crist, que és l’última del
costat de l’epístola, després de la porta d’entrada.
Segons Madoz, també adossada al cor i al costat de
l’anterior inscripció, n’hi havia una altra, actualment desapareguda, amb
aquest contingut: AQUÍ
YACE LA SEÑORA DOÑA MARIA DE ARAGÓN, HIJA DEL SR. REY DON FERNANDO EL CATÓLICO,
QUE TOMÓ EL HÁBITO EN ESTE REAL CONV. DE LA STMA. TRINIDAD, DE EDAD DE 5 AÑOS,
EN EL DE 1484, EN EL QUE PROFESÓ Y PERSEVERÓ HASTA SU MUERTE, QUE FUE A LOS 6
DE SETIEMBRE DE 1540, Y AUNQUE GRANDE POR SU NACIMIENTO, PUES FUE MUY GRANDE,
FUE MUCHO MÁS POR LA ESCELENTE VIRTUD QUE PROFESÓ.
La tomba de Joanota Castriota
Es diu que l’Escanderbega va morir a València entre el 8 de
març del 1505 i principis de setembre del 1506, quan Joana d'Aragó va tornar a
Nàpols amb la seua filla.
Agustin Sales, en la seua “Historia del Real Monasterio de
la Ssma. Trinidad”, publicada l’any 1761, escrigué que al pati d'aquest monestir
hi havia soterrats alguns “Bohemis” (potser eren albanesos), que sens dubte van
ser els criats o patges que acompanyaren i servien l’Scanderbega, que sense deixar
constància del seu nom li donaven el tractament singular de Senyora, que no es
donava a cap de les altres que eren anomenades al Llibre original d'Entrades,
on hi havia una anotació, pel maig de l'any 1504, de la quantitat cobrada pel
soterrament “del cos de la Senyora na Joanota”. Sales deduïa, i n’estava
convençut, que l’Escanderbega era aquesta.
Va ser soterrada a la capella de Sant Miquel, ara del Rosari,
la primera situada vora el presbiteri, de la banda de l’evangeli, sota la
imatge de la Mare de Déu Refugi de Pecadors, que ella va dur a València, segons
la tradició. Per al soterrament es va utilitzar la sepultura preparada per a la
família dels Santàngel, potser obtinguda per amistat amb aquesta família
valenciana, que havia servit al Palau de Nàpols, d'on potser es coneixerien. Els
Santàngel no pogueren usar-la perquè la reina Isabel la Catòlica, veient que
estava propera a la de la seua tia la reina Maria, esposa d’Alfons el Magnànim
i fundadora del monestir, no ho va permetre.
Joana de Nàpols expressà en el seu testament el desig que
les restes de la seua amiga Joanota foren traslladades de l'Església de la
Santíssima Trinitat de València a Nàpols, per a soterrar-les en una capella de
la Basílica de Santa Chiara. No obstant això, no sembla que l'última voluntat
de la reina fos acomplida, per la qual cosa, la vídua d’Skanderbeg és ben
probable que encara siga soterrada al Monestir de la Trinitat de València, a l’antiga
capella de Sant Miquel, sense cap signe extern. També cap la possibilitat que les
seues restes foren remogudes durant una indocumentada i lamentable excavació, feta
entre 1993/94, per a localitzar-ne les de Lluís de Santàngel, del qual tothom
sabia –llevat dels excavadors- que va ser soterrat al convent de Sant Doménec.
La Mare de Déu Refugi de Pecadors
L’actual capella de la Mare de Déu Refugi de Pecadors és a la
banda de l’epístola, al costat de la porta, que la separa de l’última capella,
la del Crist, on està la inscripció d’Alfons Castriota. El 1612 va ser traslladada
ací des de la capella de sant Miquel, on estava situada, com ha esta dit, sobre
la tomba de l’Skanderbega.
Aquesta imatge és una antiga icona, pintada sobre una
gruixuda taula de fusta, ara prou bombada, de 129x73cm, que hom suposa procedent
de Centreeuropa. Segons conta la tradició, Donika Kastrioti la va trobar profanada
amb una ganivetada en el rostre pels seguidors de Juan Hus. Cap pintor es va
atrevir a restaurar-la. Passat el temps, la marca desaparegué miraculosament el
mateix dia que Bohemia va ser recuperada pel catolicisme.
Quan Skanderbega la va dur a València el 1499 va suscitar
gran devoció, i el 1504 es va fundar la Confraria del Refugi, que encara existia
no fa molt i feia una festa amb solemne novenari els primers dies de setembre.
En una carta d'Agustín Sales datada el 1761, s'indicaven les
inscripcions visibles en la icona, possiblement en caràcters grecs i
ciríl·lics, desxifrades per un escolapi orientalista, el qual creia fins i tot
poder afirmar la seua procedència de Vratislava (Breslav). Ara tot això no es
pot apreciar. Dissortadament, la taula va ser totalment repintada a principis
del segle XIX, segons es pot deduir del que diu el capítol 21 dels Estatuts de
la Confraria, redactats el 1829: “va ser posada en la decència que està en el
dia”.
Excel·lent article. Enhorabona!
ResponEliminaGràcies
EliminaGran trabajo ! Muchísimas gracias.
ResponEliminaGràcies
Elimina