L’any 1964, els militars van enderrocar un antic convent dominicà que havíen utilitzat com a caserna des de l’època de l’exclaustració. Va ser fundat el 1611 per tal que els seus frares assistiren espiritualment els malalts de l’hospital pròxim, ajudant-los a ben morir si calia. Un comerciant aragonès, Baltasar Simó de Vallterra, el va dotar generosament, cosa que va fer canviar l’advocació originària de la Consolació per la del Pilar.
L’actual església parroquial del Pilar i Sant Llorenç, constitueix l’única resta arquitectònica interessant d’aquell convent. Començada a construir el mateix 1611, s’acabà el 1667 i va ser remodelada el segle següent.
Façana de l'església i de la part conservada del convent |
La poc habitual decoració de la volta barroca |
És interessant la remodelació feta el segle XVIII amb una decoració barroca poc freqüent, que pareix una transició entre l’estil local imperant i un altre, menys carregat, però més artificiós i refinat, a l’estil d’Europa, anterior a la influència del rococó. La decoració daurada contrasta amb el blanc dels paraments i voltes, perquè es concentra només sobre els arcs faixons, nervis de la cúpula, petxines, arestes de les llunetes, terç superior de les pilastres, intradós i cimaci dels arcs de les capelles laterals, subratllant els contorns estructurals. El repertori abunda en rosetons, garlandes, circells, ceps i fulles d’acant molt estilitzades, de ritme curvilini; també hi ha petits caps de serafins, record de l’estil decoratiu precedent, i originals figures d’homes i dones amb la part inferior del cos en forma de doble cua de peix enroscada.
Perdut el retaule original, el presbiteri es decora amb un mural pintat per José Nogales el 1940, amb l’aparició de la Mare de Déu del Pilar, i el martiri de Sant Llorenç, els dos co-titulars de la parròquia.
Un dels grans llenços de Sant Vicent |
En el creuer també se situen altres pintures, un Sant Lluis Bertran, una visió de la Beata Agnès de Benigànim: el Crist del Salvador, amb Sant Vicent Ferrer i Sant Tomàs de Villanueva recollint la sang que li brolla de les ferides i al davant, agenollats, Sant Francesc de Borja i la beata esmentada, a més d’altres llenços d’Antonio Richarte recentment restaurats, tots procedents de l’antic convent.
Començarem la visita de les capelles per la primera dels peus al costat de l’evangeli (entrant, a l’esquerra) que està dedicada a sant Antoni de Pàdua, amb una imatge antiga. Dues pintures il·lustren dos populars miracles del sant, són obra de Josep Renau Montoro, del 1910. Les pilastres conserven taulells de sèrie del segle XVIII, agrupats de quatre en quatre, amb una roseta, palmes, circells i remat de garlandes; l’arrimador de l’interior és d’estil modernista, amb una fulla, repetida en cada taulell.
La visió de Sant Tomàs d'Aquino |
Tant el senzill arrimador d’aquesta capella com el més carregat de la següent tenen pareguda estructura i elements, són més o menys de la mateixa època, de gust neoclàssic, amb jaspis aplicats a columnes i arquitectures, sanefes i motllures daurades, orles de flors formant pavellons, etc.
La tercera capella d’aquest costat, amb el Natzarè i la Dolorosa, segurament va estar dedicada al Crist del Salvador. Té llenços representant la predicació de Sant Vicent Ferrer a l’església del Salvador en una rogativa pública, i l’entronització d’aquesta imatge en la seua renovada capella, de mans de l’arquebisbe sant Tomàs de Villanueva. La volta es decora amb un fresc del patriarca Ribera davant el Crist.
L’arrimador presenta, en les pilastres, dos àngels en fornícules apetxinades, un porta martell i claus, l’altre el pany de la Verònica, símbols de la passió. A cada banda de l’interior hi ha una escena emmarcada entre dos grans gerros de flors, amb garlandes, sanefes i rosetes imitant daurats per dalt, i per baix una cinta blava amb símbols de la passió; una escena és el miracle del Crist del Salvador, quan arribà el 1250 a València surant contra corrent pel Túria, es veuen les muralles, el pont, la porta de Serrans i una multitud de curiosos que treuen els cabets sobre la barana del riu, observant el prodigi; l’altra escena és una processó amb la imatge, que repeteix des d’un altre punt la pintoresca visió de València, inclosos els cabets sobre la barana.
Processó amb el Crist del Salvador |
Passem a la capella d’enfront, la més pròxima a l’altar major del costat dret entrant, o de l’epístola, ara dedicada a sant Josep. Segons es dedueix dels temes figurats en les pintures i l’arrimador, l’antiga dedicació de la capella sembla relacionada amb l’activitat que practicaven els dominics d'aquest convent -ajudar a ben morir els malalts de l’hospital- perquè es decora amb pintures al tremp sobre la dormició de Maria i la mort de sant Josep. L’arrimador de taulells és el més antic de l’església, barroc de cap a 1730, amb un dibuix ple de força, ferm, de colors vigorosos. En les pilastres veiem fragments arquitectònics, volutes, rocalles i acants. Les dos parts enfrontades de l’interior són semblants en composició, tenen a més dels altres elements, caràtules, fonts, flors, i ocells; en el centre, dins de grans emmarcaments de rocalles subjectes per angelets en blau, hi ha en un l’anagrama del nom de Maria, i en l’altre, els lliris i vara florida, símbols de sant Josep.
La següent capella en direcció a la porta, dedicada a la Mare de Déu dels Desemparats, conté llenços amb escenes de la Sagrada Família a la casa de Natzaret que inclouen vistoses garlandes florals, són atribuïts a Joaquim Ximeno –pare i fill- gendre i net del pintor Jerònim Jacint d’Espinosa. L’arrimador repeteix en les pilastres els taulells de la primera capella. A l’interior és de taulells de sèrie, amb un disseny organitzat sobre quatre peces, formant cercles i quadrats alternats, datables en el segle XIX.
Inés de Moncada i els deixuplinants |
Al centre, la penitència, a l'esquerra la temptació i a la dreta una part de l'escena perduda |
Molt bona informació. Un temple realment desconegut i poc visitat. D.
ResponEliminaM'agrada reconéixer que compartim els gustos!
Elimina