El palau reial de València
era el palau del Real, rebia aquest
nom perquè originàriament va ser un rahal,
casa de camp en àrab, paraula d’on ve raval,
amb el significat de nucli de població situat extramurs.
La poca informació disponible
sobre el palau s’ha vist enriquida, des de fa uns anys, amb dues aportacions, la
del geògraf Josep Vicent Boira, que l’any 2004 va localitzar a París uns
plànols de l’última etapa del palau, fets el 1802, i la de la historiadora
Mercedes Gómez-Ferrer, que l’any 2012 publicà un llibre amb interessant
documentació històrica.
Es diu que el seu origen va
ser un rahal o almúnia, una casa d’esplai a l'altra banda del riu, feta construir
per Abd a l'Aziz al segle XI, que van utilitizar els reis de la Taifa de València.
S’han trobat testimonis
arqueològics d’aquella primera època, corresponents a
un edifici i un gran pati rectangular, amb jardí vorejat de passejos perimetrals i una bassa; també materials constructius, com bases i capitells de columnes d’època califal, cap al segle X.
un edifici i un gran pati rectangular, amb jardí vorejat de passejos perimetrals i una bassa; també materials constructius, com bases i capitells de columnes d’època califal, cap al segle X.
Després de la conquista va
passar a ser la residència dels reis cristians quan feien estada a la ciutat.
Les primeres obres d’adaptació conegudes són de l’any 1270.
El 1363, durant les guerres
entre Castella i Aragó, les tropes castellanes de Pedro el Cruel, decebudes per
no haver pogut conquerir la ciutat en cap de les dues ocasions que ho havien
intentat, van saquejar el palau i furtaren fins i tot marbres valuosos,
arrencats de les estances nobles del palau. La resistència de la ciutat va ser
reconeguda per Pere el Cerimoniós: València du al seu escut dues L coronades,
en record de la doble fidelitat al seu rei.
Acabada aquella guerra, Pere
el Cerimoniós impulsà importants reformes per retornar al palau la seua
esplendor, reformes i millores que continuaren els seus successors, com Alfons
el Magnànim, que el va engrandir. A començaments dels segle XV, el palau era un
conjunt de edificacions amb una façana d’uns dos-cents metres i tantes estances
que era conegut com el palau de les tres-centes claus. Aquest enorme edifici
era un conjunt d’edificacions agrupades a l’entorn de dos cossos clarament
diferenciats, el Real vell i el Real nou.
El Real vell es va fer abans
de les intervencions de Pere el Cerimoniós, tenia possiblement una torre en
cada cantó, des de les quals es podia gaudir d’amples vistes, especialment cap
a la mar. En el seu pati, entre dues de les torres, hi havia l’església antiga.
La planta noble va ser durant anys d'ús exclusiu de la reina, però amb el temps
va ser destinada a habitatges de l'alcaid i del personal de servei. La resta del
palau vell era una sèrie de cossos sense connexió que es van convertir en
dependències secundàries destinades a les col·leccions zoològiques reials, amb
óssos, cérvols, faisans, paons, etc, i principalment a la casa dels lleons i la
de les serps, tot transformat més tard en estables. A la part posterior hi
havia una plantació de tarongers.
El Real nou va quedar
configurat a l’entorn de dos patis amb una escala oberta que donava accés a la
planta superior, on hi havia les estances reials. Al primer pati, que era més
gran, hom accedia per la porta principal del Palau. Allí hi havia la zona dels
marbres, oberta a un jardí, amb la cambra dels Àngels, sobre la qual es
construí una torre. A la planta noble hi havia les estances del rei i les grans
sales on es feien les recepcions i les festes. El Real vell era més reduït, en
la planta noble hi havia una galeria d’arquets, les mencionades estances de la
reina i la capella alta, dedicada a Santa Caterina.
Els reis consideraven una
qüestió de prestigi ser capdavanters en tot. Fins al punt que supervisaven els
projectes: abans de les obres donaven el vist i plau als dibuixos i els dissenys
d’àllò que calia fer; igualment, triaven els més prestigiosos constructors i
artistes, com Joan Franch, Francesc Baldomar, Mateu Teixidor, Francec Martinez
Biulaygua, Johan Corberà, Damià Forment, i més modernament Tomàs Vicent Tosca i
Vicente Gascó, entre molts altres. Tots ells van introduir en cada moment de
les obres les tècniques més avançades i les formes més innovadores.
Tan grandiosa arquitectura
arribà a ser eclipsada per la bellesa i esplendor dels seus grans jardins, dels
quals queden referències en molts escrits dels visitants estrangers, i també el
record en una part dels actuals Jardins del Real o Vivers, que hi formaven
part.
A l’edat mitjana els reis viatjaven
per les seues possessions, i el palau reial era la seua residència quan passaven
temporades a la ciutat, però a l’edat moderna, quan la cort es va fer estable,
el palau esdevingué la residència dels virreis, i després dels capitans
generals, els quals l’adaptaven als seus gustos o necessitats, tancaven portes o
finestres, compartimentaven sales, arrencaven columnes, i substituïen escales.
Els canvis de gust de cada
època van deixar marques al palau: al segle XVII s’intentà emmascarar el seu aspecte
medieval i es van regularitzar les obertures, es donà uniformitat a l’alineació
dels murs afegint nous cossos arquitectònics i una galeria d’arcs amb finestres
i balcons. Va quedar amb un aspecte híbrid, entre medieval i modern, del qual
són testimoni alguns gravats posteriors.
Totes aquestes
transformacions indiscriminades van concloure amb la destrucció definitiva del
palau l’any 1810, sota l’excusa que els invasors francesos podien fer-se forts
al palau per atacar la ciutat. Però es va anar enderrocant a poc a poc, des de
març a novembre, i tots els seus materials, des de teules a portes, balcons o
taulells van ser venuts a nobles, convents, fusters, mestres d’obres... en
definitiva, una operació especuladora que va fer desaparèixer el patrimoni
històric de tots els valencians, semblant a les que dissortadament, i fins fa
ben poc, encara ha patit la nostra ciutat.
Pobres romanalles del
grandiós palau són l’anomenada muntanyeta d’Elio, que es diu formada pels
rebles acumulats després de la seua destrucció, i alguns fonaments al seu
costat, trets a la llum en unes recents excavacions. Una altra part, descoberta
l’any 1986, en fer obres per als col·lectors de la ciutat, es va tornar a amagar
sota el carrer del General Elio, no sense polèmica entre les “fuerzas vivas”
del moment, algunes de les quals, que vivien ben a prop en un esplèndid
edifici, volien aparcar a la porta de casa i a més, soterrar la memòria
històrica de la ciutat.
Molt bé, Vicent. Com sempre, amena erudició.
ResponEliminaFavor que tu em fas. Encara tinc pendent de llegir moltes coses teues.
Elimina